Dobra atmosfera
Przyjemność z gry – to jest klucz do sukcesu każdego spotkania na korcie pomiędzy sympatykami tenisa. Dla przyjemności gry niezwykle ważna jest atmosfera na korcie. W stworzeniu takiej przyjaznej atmosfery pomoże Ci kilka uniwersalnych zasad:
- Pochwal swojego przeciwnika po jego udanym zagraniu; nie oklaskuj złych zagrań przeciwnika.
- Nie komentuj głośno swoich nieudanych zagrań; nie przeszkadzaj innym w grze poprzez głośna rozmowę, komentarz, okrzyki.
- Powstrzymaj swój temperament: nie używaj brzydkich lub obraźliwych wyrazów, nie wykonuj obraźliwych gestów, nie rzucaj rakietą.
- Nie lekceważ w sposób demonstracyjny swojego słabszego przeciwnika; nie wykorzystuj swoich wyższych umiejętności w celu pognębienia go.
- Nie odpuszczaj gry, kiedy wyraźnie przegrywasz.
- Loby i dropszoty są także elementem tenisa, nie miej pretensji do przeciwnika po tego typu zagraniach.
- Jeśli nie jesteś pewien, czy piłka była dobra po twojej stronie kortu, przyznaj ją przeciwnikowi. Jeśli widzisz, że przeciwnik nie jest pewien, zaproponuj powtórzenie.
- Zawsze poczekaj, aż twój przeciwnik będzie przygotowany do odbioru twojego serwisu.
- Nie przechodź przez kort podczas gry innych osób.
- Jeśli gracz na korcie ziemnym zawsze zrób po sobie kort. Nie tylko pole gry ale także wybiegi.Skończ grę na tyle wcześnie, abyś miał czas na zrobienie kortu i nie przeszkadzanie grającym po tobie.
- Podanie piłki przeciwnikowi:
- zawsze podawaj piłkę ręką lub rakietą, nigdy nogą;
- zawsze staraj się podać piłkę przeciwnikowi, jeśli nie ma dwóch piłek do serwisu;
- podawaj piłkę tylko wtedy kiedy przeciwnik jest zwrócony twarzą w twoją stronę;
- podaj piłkę nie za mocno, najlepiej aby skozłowała raz lub dwa razy;
- podnieś piłkę leżącą po twojej stronie kortu, jeśli prosi cię o to przeciwnik.
- Miej schludny, czysty strój tenisowy. Gentelman gra zawsze w koszulce!!! Jeśli są ku temu warunki w klubie (odpowiednie szatnie), nie przebieraj się na korcie. Staraj się tak ułożyć swoje rzeczy na ławeczce, aby inni użytkownicy też mogli z niej skorzystać.
- Zawsze podawaj rękę po grze (przeciwnikowi, sędziemu).
- Nie krytykuj swojego partnera deblowego podczas gry. Unikaj oznak irytacji.
- Jeśli grasz przeciwko kobiecie, wystrzegaj się bardzo mocnych uderzeń na jej stronę.
- Nie mów: „drugi serwis”, „setball”, „meczball” etc.
- Nie graj z całej siły w przeciwnika stojącego przy siatce, jeśli możesz wygrać punkt w inny sposób.
Współpraca z przeciwnikiem
Rozgrywanie meczy tenisowych na poziomie amatorsko- rekreacyjnym, wymaga wzajemnej współpracy przeciwników w dziedzinie sędziowania i liczenia punktów. Nie będziesz miał żadnej przyjemności gry z przeciwnikiem, do którego nie masz zaufania np. w kwestii wywoływanych przez niego autów.
Rozgrzewka
Przedmeczowa rozgrzewka nie jest treningiem. Zawodnik ma obowiązek dokonania rozgrzewki jeszcze przed wejściem na kort, na korcie ma natomiast prawo do 5 minutowej rozgrzewki poszczególnych uderzeń. Nie stosuj w trakcie rozgrzewki uderzeń kończących oraz zagrywaj piłki w zasięgu rakiety przeciwnika.
Wszystkie próbne podania zagrywa się w trakcie rozgrzewki przedmeczowej, po rozegraniu pierwszego serwisu w meczu nie masz prawa prosić o wykonanie próbnych serwisów.
Rozegrana piłka jest zaliczona
Jeżeli po rozegranej piłce odkryjesz, że piłka była autowa, siatka jest kilka cm za wysoko, serwis był zagrany z niewłaściwej strony kortu lub zapomnieliście zmienić strony kortu, itp. zasadą jest, że wszystkie rozegrane do tego momentu piłki zalicza się, a korekta (np. powrót do właściwego ustawienia) następuje dopiero po rozegranej piłce.
Sędziowanie
Wszyscy gracze, rozgrywając mecz bez sędziego głównego (stołkowego) muszą stosować się do poniższych zasad:
- Każdy gracz jest odpowiedzialny za wywoływanie piłek po swojej stronie kortu.
- Wywołuj własne błędy – z wyjątkiem swojego pierwszego serwisu zawodnik powinien wywoływać własne błędy nawet, jeżeli przeciwnik pomylił się na jego korzyść. Pierwszy serwis stanowi wyjątek, dlatego, że przeciwnik nie będąc pewien, czy piłka była prawidłowa, zastosował zasadę rozstrzygania wątpliwości na twoją korzyść.
- Przy wątpliwych piłkach gracz musi zgodzić się z decyzją przeciwnika. Wszelkie sędziowskie wątpliwości po swojej stronie kortu rozstrzygaj na korzyść przeciwnika, piłka dotykająca linii jest piłką dobrą. Jeżeli nie możesz z całą pewnością powiedzieć, że piłka była autowa uznaj ją za prawidłową.
- Każdy aut musi być wywołany natychmiast po odbiciu się piłki od kortu i na tyle głośno, aby przeciwnik to słyszał. Nieważne, jak oczywiste jest autowe zagranie przeciwnika, w każdym przypadku poinformuj go, ze piłka była autowa.
- Jeżeli zawodnik nieprawidłowo wywoła aut i natychmiast zauważy, że piłka była dobra, a postępuje tak po raz pierwszy w meczu, punkt należy powtórzyć, o ile piłka nie była kończąca. Jeżeli był to drugi lub kolejny przypadek, że zawodnik poprawia sam siebie, zawodnik ten przegrywa punkt (na kortach ziemnych zawodnik, który nieprawidłowo wywoła aut, a następnie sprostuje swoją decyzję, przegrywa punkt w każdym przypadku).
- Podający powinien podawać wynik przed każdym pierwszym podaniem na tyle głośno, aby przeciwnik to usłyszał.
- W żadnym przypadku kibice nie wtrącają się do sędziowania meczu. Zawodnicy nie powinni prosić kibiców do rozstrzygania sporów na korcie i pomagania w sędziowaniu.
- Jeżeli jeden z partnerów deblowych wywoła auta, a drugi uzna, ze piłka była jednak dobra, punkt zalicza się przeciwnikom (lub powtarza się, jeżeli pomimo wywołania auta, piłka odegrana była na pole gry przeciwników).
- Jeżeli piłka z innego kortu wpadnie na kort, na którym grasz, grę należy przerwać, a piłkę powtórzyć. Zawodnik powinien przerwać grę i oddać punkt przeciwnikowi, jeżeli piłka:
- dotknęła jakiejkolwiek części ciała, bądź jego ubioru;
- dotknęła siatki;
- dotknęła powierzchni kortu swojego przeciwnika;
- odbiła się dwukrotnie od jego powierzchni kortu;
- zawodnik uderzył piłkę zanim przekroczyła siatkę.
W meczach rozgrywanych na kortach ziemnych obowiązują dodatkowe procedury, do których zawodnicy muszą się stosować:
- Ślad piłki można sprawdzać jedynie w przypadku kończącej piłki lub gdy zawodnik przerwie grę (odruchowe odbicie piłki jest dozwolone).
- Jeżeli zawodnik nie jest pewny co do decyzji przeciwnika, może poprosić go o pokazanie śladu. W takim przypadku zawodnik może przejść na drugą stronę siatki aby sprawdzić ślad.
- Jeżeli zawodnik zaciera ślad, oznacza to, że przyznaje, że piłka była dobra (nawet po sprawdzeniu śladu).
- Jeżeli zawodnik nieprawidłowo wywoła aut i natychmiast zorientuje się, że piłka była dobra, traci punkt.
Serwis
- Błąd stóp – odbierający ma prawo zgłosić przeciwnikowi, że robi on rażące błędy stóp przy serwisie.
- Każdy z zawodników na korcie ma prawo wywołać net. Wywołanie powinno nastąpić zanim return dotrze do serwującego. Zalecana jest ostrożność w wywoływaniu neta, w przypadku wygrywającego podania lub asa serwisowego.
- Zawodnik nie powinien kontynuować gry lub zagrywać na stronę kortu przeciwnika piłek ewidentnie autowych.
- Odbierający serwis jest zobowiązany do dostosowania się do tempa serwowania przeciwnika. Odbierający nie powinien wybijać z rytmu podającego, np. poprzez zgłaszanie swojego nieprzygotowania.
- Jeżeli podczas drugiego serwisu wystąpi na korcie jakaś przeszkoda (piłka, kibic, zwierzę, itp.) należy powtórzyć obydwa podania. Jeżeli przeszkoda wystąpiła pomiędzy I i II serwisem należy powtórzyć obydwa podania. W przypadku, jeśli powodem przerwy/przeszkody był odbierający, lub jeśli wystąpiła ona z powodu samego serwującego należy mu się tylko jeden serwis.
Pomyłka w liczeniu punktów
Wątpliwości dotyczące wyniku powinny być rozstrzygane w następujący sposób:
- powtórzenie punktu, co do którego wystąpiły wątpliwości (przeliczenie piłek, co do których przeciwnicy się nie zgadzają, a następnie powtórzenie tych, co do których takiej zgody nie ma),
- rozpoczęcie gry od wyniku, co do którego przeciwnicy się zgadzają,
- rzut monetą lub losowanie rakietą.